La marca de les empreses catalanes compromeses amb la qualitat, el territori i la feina ben feta.

Cat

Cinc pistes per vestir amb consciència i valors

Deixem-nos d’excuses: tots sospitem que molta de la roba que portem ha estat fabricada sota condicions laborals, socials i mediambientals que aquí estarien prohibides. La majoria (i així ho diuen moltes enquestes) ens amaguem darrere del pretext que han de ser les autoritats les que prohibeixin fabricar segons com, però els propis consumidors també tenim la nostra parcel·la de culpa. Sense més voluntat que la d’endreçar algunes idees, ens proposem establir una breu llista amb cinc pistes que ens poden guiar a l’hora de comprar roba o complements:

  1. Sovint, només amb fer una cerca a Internet amb el nom d’una marca de roba o complements de moda, podem trobar informació i opinions sobre els seus processos de producció. No ens refiem de comentaris anònims. És fàcil trobar opinions acreditades, amb noms i cognoms d’experts en la matèria o sota la capçalera d’un mitjà de comunicació solvent.
  2. Fixem-nos en el lloc de fabricació que figura a l’etiqueta (Made in). Independentment de la nacionalitat de la marca, és obligat indicar a quin país ha estat fabricat el producte. Si és un país amb fama d’explotació laboral, treball infantil, contaminació descontrolada de les aigües o emissions descontrolades a l’aire, està sota sospita.
  3. Atenció: la procedència de fabricació d’una peça de roba o un complement no ens diu res ni sobre l’origen de la matèria primera ni de tots els processos. Per exemple: un pantaló pot ser “Made in Germany” i és possible que a Alemanya només s’hagi fet la confecció final de la peça, que hagi estat tallada a la Xina, prèviament tenyida a l’Índia amb cotó d’un país africà. Cada vegada més, les empreses realment compromeses faciliten al consumidor tota aqueta informació per mitjà dels seus canals de comunicació.
  4. Davant del dubte, sempre hem de tenir en compte que, tenint en compte les estrictes regulacions laborals, socials i mediambientals tant nacional com europea, com més de proximitat sigui el productor, més probabilitats tenim d’estar fent una compra responsable i compromesa.
  5. Finalment, hi ha un valor essencial a tenir en compte: la mesura amb què els diners que paguem per un producte milloren el lloc on vivim. Això no requereix simplement apostar per marques catalanes (en el nostre cas), sinó sobretot fer-ho per aquelles que treballen amb matèries primeres i amb proveïdors catalans, que alhora utilitzen mitjans i recursos catalans. Si, a més, tenen una política de responsabilitat social corporativa exemplar, la nostra compra és definitivament rodona.

No existeix la fórmula definitiva per canviar el món a través d’una actitud responsable i compromesa de compra i de consum, però sí actituds amb les quals podem contribuir al canvi social que volem i, al mateix temps, posar en valor “la feina ben feta” que tradicionalment hem defensat a Catalunya. L’aposta per productes de proximitat, fets amb processos i matèries de proximitat, en el capítol de les nostres compres de moda i complements té un poder clarament multiplicador: no només apostem per productes de qualitat que repercuteixen positivament en la nostra societat; també en fem la millor publicitat possible, perquè ho portem posat a sobre de la pell.