La marca de les empreses catalanes compromeses amb la qualitat, el territori i la feina ben feta.

Cat

Antoni Cañete, secretari general de PIMEC: “Volem que totes les empreses catalanes siguin de ‘Ben fet!’, i que les mateixes exigències s’apliquin a tot el que entri a Catalunya”

El dirigent de la patronal de les pimes catalanes reivindica el paper de la certificació ‘Ben fet!’ per garantir que la qualitat no només resideix en el producte final, sinó en tot el procés productiu i tots els serveis associats.

 

“Amb cada decisió de compra, estem decidint com volem que sigui el lloc on vivim”. El secretari general de PIMEC, Antoni Cañete, sintetitza així el sentit de ‘Ben fet!’, el segell de qualitat integral i responsabilitat social que impulsa la patronal de la petita i mitjana empresa com a gran projecte de futur per a l’economia catalana. En un moment en què afloren moviments mundials de reforçament de la producció local com al popular “Think Local First”, ‘Ben fet!’ certifica no només una producció a partir de recursos catalans en tota la cadena de valor, sinó també les bones pràctiques en responsabilitat social, ètica laboral i sostenibilitat, entre d’altres.

Segons Cañete“la cultura de consum conscient que hem de crear a Catalunya acaba en el consumidor final, però comença per les empreses: si apostes pel territori, has de generar riquesa al territori, has d’apostar per proveïdors d’aquí, has de garantir la qualitat en el treball i has de ser responsable amb l’entorn”.

A hores d’ara, el projecte ‘Ben fet!’ es troba en un procés molt inicial amb un centenar d’empreses certificades, i Cañete ho assimila a la prevenció de riscos laborals de fa dues dècades. “Les empreses ho veien com un cost, més endavant van entendre que era una bona inversió perquè servia per ser més competitius, i avui és impossible plantejar-se no fer prevenció a l’empresa; amb ‘Ben fet!’ passarà el mateix: en uns anys, ‘Ben fet!’ serà imprescindible per competir”, remarca.

Si les empreses aposten decididament per fer “la feina ben feta”, assegura Cañete, “el consumidor acabarà canviant el criteri de compra, a igual preu prioritzarà realment allò que ha estat fet a Catalunya”, perquè “el lloc on està fet un producte ens aporta molta més informació que el seu origen: ens parla de com ha estat fet, amb quines garanties mediambientals, amb quina seguretat en el treball, amb quina responsabilitat social”. En aquest sentit, “hem d’aconseguir que ‘fet a Catalunya’ signifiqui ‘de qualitat indiscutible’, com va aconseguir el ‘Made in Germany’ o han fet els italians amb productes que van des de la moda fins a l’alimentació”.

En aquesta línia, convé que l’empresa catalana “vagi unida quan surt a fora i porti el nom de Catalunya al món, com fan els italians quan van als Estats Units, després de fer-se els cops de colze que faci falta quan competeixen internament a Itàlia”. ‘Ben fet!’ també vol promoure la cooperació entre empreses en el mercat exterior.

Un ‘lobby’ per exigir equitat

La consolidació de ‘Ben fet!’, per a Antoni Cañete, ha de convertir aquest segell en una eina de ‘lobby’ per fer pressió a les administracions amb la finalitat de reclamar “que tot el que es consumeixi a Catalunya, ja sigui fet aquí o importat, compleixi amb les mateixes exigències que compleixen els productes certificats com a ‘Ben fet!’”. Si aquí “promovem el consum conscient i la producció compromesa”, la legislació hauria de garantir que el que importem també ha estat “fet de forma mínimament responsable”.

Sense anar més lluny, Cañete reivindica que els productes catalans puguin competir “amb una equitat justa i real” en el mercat. “No pot ser, per exemple, que una bàscula industrial feta a Catalunya costi 10.000 euros i hagi de competir amb el mateix tipus d’article provinent de fora d’Europa, i que costa només 1.000 perquè no ha de complir amb cap dels estàndards de qualitat, eficiència i sostenibilitat”, o que “a una empresa basca li costi menys produir que a una catalana perquè el preu de l’energia elèctrica és inferior”, entre altres greuges.

Costos marginals que tendeixen a zero

L’impuls que pren ‘Ben fet!’ arriba en els primers estadis de l’anomenada ‘indústria 4.0’, en la qual, recorda Antoni Cañete, “els costos marginals tendeixen a zero, ja no fa falta fer grans produccions a països amb mà d’obra barata per reduir costos unitaris, aviat n’hi haurà prou amb una impressora 3D i produccions petites des d’aquí, amb l’estalvi econòmic i ecològic que comporta la reducció del transport”. Al mateix temps, “avancem cap a l’economia circular, abans jo produïa i tu consumies; ara jo produeixo, tu utilitzes, jo reciclo, tu reutilitzes, i és més important el servei que presto i la relació que estableixo amb tu que no pas el preu del producte”.

En aquest marc, “pren més sentit que mai apostar per un model productiu basat a Catalunya, centrat en el valor afegit, en relacions laborals de qualitat i en una responsabilitat social centrada en l’entorn social i mediambiental”. Alhora, si els catalans apostem per aquest model de consum conscient, indica Cañete, “estarem alimentant un ‘cercle virtuós’: l’empresa a qui comprem tindrà més recursos, podrà invertir més, millorarà encara més el producte, exportarà, multiplicarà la producció i tindrà encara més recursos per continuar invertint i tenir millor producte a millor preu”.

La salut i l’esport, claus

Òbviament, el paper de la indústria és fonamental per a l’eclosió del projecte ‘Ben fet!’, però hi ha dos camps amb un llarg recorregut per a l’impuls d’aquesta certificació. El més clar és la salut: “som una gran referència mundial en serveis mèdics i de salut, així com en indústria farmacèutica, i són activitats que, si tinguessin pes a ‘Ben fet!’, aportarien una enorme credibilitat al projecte”, afirma Antoni Cañete.

D’altra banda, per a PIMEC hi ha un sector d’un enorme atractiu i projecció internacional, que és el que gira al voltant de l’esport professional i va des del món del fitness fins al futbol professional. “Messi ha estat fet a Catalunya, i no hi ha procés amb més qualitat que el que segueix una fàbrica de talent com la Masia del Barça”, explica Cañete. La certificació d’escoles com la del Barça, la de l’Espanyol o la Damm, entre d’altres, així com esdeveniments esportius de renom o centres de tecnificació reforçaria extraordinàriament la transversalitat de la qualitat que defensa, cada dia més, el teixit econòmic i productiu català.

És per tot això que Antoni Cañete es proposa, des de PIMEC, aconseguir “que en pocs anys totes les empreses catalanes puguin estar certificades amb el segell ‘Ben fet!’, i que quan surtin fora prenguin consciència que estan fent d’ambaixadores d’un país on la feina es fa ben feta”.